grenzeloos.reismee.nl

De kunst van het niets-doen

De kunst van het niets-doen is een kunst die ik niet beheers, in tegenstelling tot de gemiddelde Tunesier, die over het algemeen een volleerd en uitmuntende niets-doener is. De Tunesier brengt een groot gedeelte van zijn dag door met zitten, slapen, hangen, slapen, praten en zitten. Dit valt deels te verklaren doordat het overgrote deel van de bevolking momenteel overdag niet eet en drinkt in verband met de Ramadan, waardoor men niet genoeg energie heeft om zijn dagen actief door te brengen. Maar ik geloof niet dat dit de enige verklaring is, want ook voordat de Ramadan begon, zag ik veel niets-doenerij om me heen. Men lijkt nooit echt haast te hebben met dingen, alles kan wachten tot morgen. Liever morgen dan vandaag lijkt het nationale motto.

Ik krijg het benauwd van niets-doen, ik wil mijn dagen 'nuttig' besteden (wat is nuttig?), zoveel mogelijk eruit halen: werken, studeren, sporten, sociale contacten opbouwen etcetera. Ik denk dat wij-westerlingen dit als iets positiefs beschouwen. Onze maatschappij vindt het belangrijk dat je je nuttig maakt, al is het maar nuttig voor jezelf. Niets-doen wordt bestempeld als luiheid en dat past niet in onze Calvinistische instelling.

Hoewel ik me niet kan voorstellen dat ik mijn geluk zou kunnen halen uit niets-doen, vind ik het niet per se negatief hoe de gemiddelde Tunesier zijn dagen besteedt. Ik ben altijd op zoek naar beter, sneller en meer, maar de Tunesier lijkt minder nodig te hebben om zichzelf tevreden te stellen.... Dat is naar mijn mening een kunst, want wie snel tevreden is, is naar mijn mening over het algemeen een gelukkiger mens! Wie weet ga ik mijn dagen nog eens vullen met niets-doen...ooit...?

Mijn vorige blog schreef ik op de eerste dag van de Ramadan. Uiteindelijk heb ik het vijf dagen volgehouden. Elke dag voelde als een nieuwe uitdaging en ik vond het bijzonder om stil te staan bij de vanzelfsprekendheid van voedsel. De reden waarom ik na vijf dagen gestopt ben, is omdat ik merkte niet over de hoeveelheid energie te beschikken die nodig was om mijn dagen actief (en vrolijk) van de ochtend tot aan de avond door te brengen. Ik ben maar één keer in Tunesie en dan wil ik niet de helft van mijn tijd hier aan honger en dorst denken.

De Ramadan heeft een grote invloed op het dagelijks leven in Tunesie. In de namiddag is het uitgestorven op straat, winkels sluiten hun deuren en de stad lijkt te slapen. In de avond, als de zon is onder gegaan en men uitgebreid getafeld heeft, stromen de terassen vol met mensen en is het één en al drukte op straat. Op sommige momenten lijkt het alsof dag en nacht elkaar vervangen hebben. Een ander gevolg van de Ramadan is dat er in heel Tunis geen druppel alcohol te krijgen is

Frown
. De cafés die normaalgesproken alcohol schonken zijn (gedwongen) dicht en de alcoholafdeling in de supermarkt is met driedubbel slot afgesloten. Dit betekent dat we als 's avonds 'uitgaan', we een kopje koffie/ thee drinken. Zelfs het alcoholvrije-bier wordt niet geschonken. Hmm...

Oke, dit was het voor nu, het kost me vrij veel moeite om vloeiende Nederlandse zinnen te formuleren (ik denk in Engels)! Tot snel, besslema!

Inge

Reacties

Reacties

Ernée

Vanaf Toronto airport. Dat nietsdoen? Geniet er maar van. Want ik kan niet wachten tot je terug bent. Xxx E

Suzanne.

Lieve Ing,
Ik vind dat je het best goed doet in het Nederlands! (zo, dat wilde ik je eerst even melden).
Verder heb ik heel veel respect voor je dat je het 5 hele dagen hebt volgehouden :-) Ik denk dat het heel goed is dat je op deze manier nog meer begrijpt van de cultuur waar je inzit, wat uiteindelijk 1 van de grootste doelen van je reis was.
Ik denk veel aan je & vind het heerlijk om dit soort verhaaltjes te lezen. Benieuwd wat er verder naar komt en benieuwd naar al je enthousiasme en anekdotes over een paar weken!!

Dikke Hollands/Belgische zoen op je warme snoet! Xx

Donja

Je bent het Nederlands duidelijk niet verleerd sweety :D Mooi verhaal weer!! Succes met niets-doen, maar vooral veel plezier met het wel-doen van alles ;)
Een dikke knuffel, Donja xoxo

mama

Hi Inge

Niets doen is voor jou heeeel moeilijk, geeft niet hoor.
Blijf nog even de cultuur snuiven want je zit zo weer in Nederland en dan moet alles weer snel.

xx mama

Jan M

Hoi Inge,

Mooi verhaal, boeiend gescheven.
Geniet nog maar even van het niets doen.
Eenmaal terug in Nederland moet je weer van alles.

groeties, Jan

Rianne

Mooi geschreven Ing! Zo leuk om te lezen hoe je alles daar ervaart. X

familie van der heijden

hoi inge,

Hier een berichtje van ons. Wat een mooie verhalen en wat maak je veel mee en geniet je er van en leert er van, zeker het onthaasten en het niets moeten en hoeven doen zou voor iedereen in Nederland een goeie les zijn.
Wij zijn hier op onze manier ook een beetje mee bezig, want we hebben vakantie.
Schrijf nog maar een paar mooie verhalen van je avonturen, ze zijn heel boeiend om te lezen en geniet nog van je tijd daar.
Heel veel groetjes uit Vorstenbosch !

Lisa

Indiërs zijn ook goed in niets doen ;) toch straf dat je Ramadan 5 dagen volgehouden hebt! geniet er daar nog van meid!!
kusjes x x

Marianne Derks...

Als NLP'er zou ik vragen: wat zijn deze mensen precies aan het doen, als jij ze 'niets doen' ziet doen? :) Misschien zijn ze bezig (familie)banden aan te halen, of zitten ze ergens van (na) te genieten,... misschien wachten ze ergens op of komen ze ergens van bij? Ze hebben er vast een eigen verhaal bij... Maar heel leuk om jouw verhalen te lezen, deze cultuur is helemaal onbekend voor mij, dus dit is heel interessant. Goed dat je 'Ramadan' probeerde te doen, dat is de echte inleving! Heel goed van je!

Maria

Leuk weer wat van je te lezen en dat je je nog steeds goed vermaakt(afgezien van dat niksdoen natuurlijk)
Nog een goeie tijd in Tunesie!!!
liefs,
tante Maria

Renske

Heee Ing,
Super leuk om weer een verhaaltje te lezen :) ik zit alleen nog maar met dat "croissant rouge" in m'n hoofd... Weet je nog, wij lekker lachen, gekke Tunesiërs :)

Tot snel alweer, nog veel plezier!
xxxxxx

Alberdien

Geniet nog maar even van het niksdoen in Tunesië,,als je terug bent zit je zo weer in de "race"met je studie,werk enz enz enz
groetjes,

je Tanta

Lekker niets doen ..... daar betalen mensen hier dik geld voor..... maar jij hebt het daar gewoon all inclusive.
Nog heel plezier daaro .... hiero is al weer aan het werk ..... Oh kon ik nog maar lekker effe nietsdoen ....;)

familie van der heijden

hoi inge,

WEER VAN HARTE WELKOM THUIS IN HET NATTE NEDERLAND, TENMINSTE VANDAAG IS HET NAT !!
ZO TE LEZEN HEB JE WEER VAN JE BUITENLANDS AVONTUUR GENOTEN EN KAN JE WEER VOLOP AAN DE SLAG IN AMSTERDAM, DAARMEE WENSEN WIJ JE HEEL VEEL SUCCES MEE., OOK MET HET WEER WENNEN IN NEDERLAND !!!!
GROETJES VAN ONS ALLEMAAL UIT VORSTENBOSCH.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!