grenzeloos.reismee.nl

Op zoek naar de overeenkomsten in de verschillen!

Beste allemaal!

Een nieuw avontuur staat op me te wachten: vandaag vertrek ik voor zeven weken naar Tunesie om stage te lopen en het land te verkennen. Dit in het kader van het NOUR-project van AIESEC. AIESEC is een international studentenorganisatie die met het NOUR project (wat 'licht' in het Arabisch betekent) probeert een brug te slaan tussen de Westerse en Arabische wereld.

Ik zal beginnen met het begin: eind januari zag ik op de VU een flyer liggen voor dit project, het trok gelijk mijn aandacht en ik had eigenlijk ook wel weer zin in een nieuwe uitdaging, ik solliciteerde en drie selectierondes verder was ik 1 van de 23 gelukkigen die zich NOUR-participant 2012 mocht noemen. In de weken die volgden woonden we lezingen bij over de geschiedenis en cultuur van de Arabische wereld, we kregen Arabische les, een workshop creatief schrijven van National Geographic, een stoomcursus hoe-presenteer-ik-mezelf en we sloten af met een lezing van Jan Eikelboom (Midden Oosten deskundige van Nieuwsuur) en een praatje van Buitenlandse Zaken met de meest up-to-date informatie over de stand van zaken in de MENA regio (MENA staat voor Midden Oosten en Noordelijke Afrika). Dit was eigenlijk deel 1 van het project: het voorbereidingsprogram die ons moest klaarmaken voor ons verblijf in de Arabische wereld.

Vandaag staat deel 2 van het project voor de deur: mijn feitelijk verblijf in de Arabische wereld. Na veel geploeter en geklungel met het zoeken naar een geschikte stage, heb ik uiteindelijk een leuke stage in Tunesie gevonden, in Tunis (de hoofdstad). Wat ik nu echt ga doen, dat is me nog niet helemaal duidelijk, zo gaan die dingen in het Midden Oosten, maar het komt er waarschijnlijk op neer dat ik mee ga helpen met projecten voor het Rode Kruis en andere NGO's. Maar ook zal ik tijd hebben om het land te verkennen, want wat Google / Wikipedia me tot dusver heeft laten zien, is het echt een prachtig land. Mijn doel is om het land te leren kennen, en dan niet als Westerse toerist (hoewel ik daar niet geheel aan zal ontkomen) maar echt als iemand die samenleeft met de Tunesiers, die met een veel interesse openstaat voor hun meningen/ gewoontes / religieuze gebruiken / normen en waarden. Ik ben me ervan bewust dat er verschillen zullen zijn, maar ik denk dat op essentiele punten de verschillen minder groot zijn dan wij (en zij) denken. Dat is mijn verwachting. Of dit ook klopt... ik zal het gaan zien.

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs,

Inge

Reacties

Reacties

Linda

Goed bezig Inge! Heel veel plezier...geniet ervan en ik ga je verhalen volgen! Ik mis je nu al :s

Dikke kus!

Wendy van der Raad

Succes meid! Maak er een leuke en leerzame tijd van! Liefs wen

Rianne

Wow Ing wat gaaf! Ben heel benieuwd naar je verhalen! Veel succes en plezier! X

Marlouk

Lieve Ing,
Ik ben HEUS niet jaloers... Ik bedoel, hier op kantoor is het minstens net zo spannend! ;-)
Echt super gaaf, wat een ervaring weer! Geniet ervan, en ik zal je met veel interesse en plezier volgen!
Dikke kus! Xx

Ingrid

Inge,

Wat gaaf weer! Heel veel plezier, ben benieuwd wat er uit gaat komen... Hou ons op de hoogte, goede reis!

Groetjes Ingrid

Maria

Veel succes toegewenst en dat je er een fijne tijd mag hebben!!
Lieve groeten,
tante Maria

Emmy

Wat leuk dat je weer wat nieuws bent gaan doen en dat wij er over kunnen lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!